Kieli

Valuutta

VAI-KO:n uusi kierrätysneule minimoi energiankulutuksen

VAI-KO:n uusi kierrätysneule minimoi energiankulutuksen - VAI-KO

Merinovillapipoistaan tunnettu suomalaisyritys valmistaa pipojensa leikkuujätevillasta neuleita. Ensimmäinen sadan neuleen erä on nyt myynnissä.

Ilmastonmuutos ja energiakriisi vaatii toimia jokaisella elämän osa-alueella. Myös vaateteollisuudessa on energian ja luonnonvarojen säästämiseen paljon mahdollisuuksia, mistä VAI-KO:n uusi kierrätyslangasta neulottu Cutting Waste Sweater on oivallinen esimerkki.

Yrittäjäpariskunta Maria ja Henri Vanonen kertovat ylijäämävillan hyödyntämisen olleen pitkäaikainen haave ja vuosien tuotekehityksen tulos. Uusi jätevillasta valmistettu neule yhdistää nykyaikaisen tuotantoprosessin perinteitä kunnioittavaan ulkonäköön.

– Inspiraatiota on haettu isoisien kalastajamallisista neuleista, ja päämääränä on ollut tuottaa ajattoman tyylikäs design, kertoo VAI-KO:n tuotesuunnittelusta vastaava Maria Vanonen.

VAI-KO on tehostanut uutuustuotteensa valmistusprosessia kiertotalouden keinoin.  Pipojen valmistuksesta syntyvät leikkuujätteet hajotetaan mekaanisesti uusiksi villakuiduiksi, joihin kierrätettyjä tekokuituja lisäämällä saadaan kestävää kierrätyslankaa. Kierrätyslangan käyttö vähentää merkittävästi valmistusprosessiin tarvittavan veden ja energian määrää.

– Aikaisemmin pipojemme jätekuiduista tehtiin öljyntorjuntamattoja, mutta nyt voimme käyttää laadukkaan materiaalin sen arvolle sopivalla tavalla. Olemme todella tyytyväisiä, että voimme hyödyntää omien pipojemme leikkuujätteet muissa tuotteissamme, sanoo Maria Vanonen.

Energiansäästöä myös käytössä

VAI-KO:n uusi neule vastaa monella tavalla aikamme suuriin haasteisiin. Valmistusprosessin lisäksi tuote lisää arjen energiatehokkuutta, sillä lämpimät merinovillavaatteet mahdollistavat huonelämpötilan laskemisen. Yhden asteen lasku voi säästää jopa viisi prosenttia asunnon lämmitysenergiasta.

– Laitan itse usein villapaidan päälle, jos aamulla on kylmä, eikä ole aikaa lämmittää takkaa, Maria Vanonen kertoo.

Laadukas villaneule on perinteisesti säilynyt sukupolvelta toiselle. Myös VAI-KO:n uusi neule tähtää pitkään käyttöikään. Puolet neuleen materiaalista on pipojen leikkuujätettä ja puolet kierrätettyjä keinokuituja. Tällä tavalla neuleesta saadaan mahdollisimman kestävä.

Neuleen ympäristövaikutukset ovat pienet myös tuotteen käyttöaikana. Merinovillaisia vaatteita ei tarvitse välttämättä pestä niin usein kuin vaatteita yleensä. Monesti riittää, kun vaatteen tuulettaa.

Tulevaisuudessa VAI-KO aikoo laajentaa kierrätysvillasta valmistettujen tuotteiden valikoimaa. He tutkivat myös mahdollisuutta kerätä vanhoja merinovillapipoja uusien vaatteiden raaka-aineeksi. Haasteeksi on noussut positiivinen ongelma:

– Pipomme ovat osoittautuneet niin kestäviksi, että niistä luovutaan hyvin harvoin, Maria Vanonen sanoo.

Kolme faktaa neuleesta:

1. Neuletta varten tuotettu lanka sisältää 50 % luomumerinovillaa, joka syntyy pipojen leikkuujätteenä.
  2. Tekokuidut ovat myös täysin kierrätettyjä. Polyamidi (27 %) tuo lankaan elastisuutta sekä pehmeyttä ja polyesteri (18 %) vahvuutta.
  3. Ajaton design on saanut vaikutteensa kalastajamallisista neuleista.

VAI-KO Cutting Waste Sweater

Kuvateksti: VAI-KO:n Cutting Waste Sweater lämmittää niin ulkoillessa kuin kotonakin.

VAI-KO Cutting Waste Neule

Kuvateksti: Neule on tehty merinovillapipojen leikkuujätteestä.

Jonna Haapanen

jonna@vai-ko.com