Currency

VAI-KO ja Lahtiset kehittivät huopalipokkaat pipojen ylijäämälangasta

VAI-KO ja Lahtiset kehittivät huopalipokkaat pipojen ylijäämälangasta - VAI-KO

Merinovillapipoistaan tunnettu suomalaisyritys valmistuttaa pipojensa leikkuujätevillasta nyt myös huopajalkineita.

VAI-KO:n jo käsitteeksi muodostuneiden merinovillapipojen ylijäämälanka on saanut uuden käyttötarkoituksen. Brändin uudet huopalipokkaat on valmistettu käsityönä Lahtisten huopatossutehtaalla Suomessa. Huopalipokas on yhdistelmä kesäkenkänä käytettyä perinnejalkinetta, lipokasta sekä perinteikästä huopatossua, eli huopikasta.

– Meille suomalaisuus on aina ollut tärkeä osa tuotteita. Siksi oli luontevaa aloittaa yhteistyö perinteisen kotimaisen huopikasvalmistajan kanssa. Lahtiset on valmistanut huovutettuja jalkineita jo yli sadan vuoden ajan, joten on hienoa tuoda markkinoille uusi tuote heidän kanssaan, kertoo VAI-KO:n yrittäjä Henri Vanonen.

Tänä talvena moni on laskenut kotinsa tai toimistonsa lämpötilaa energiansäästösyistä. Palelevia varpaita vastaan huopa on erinomainen apu. Se lämmittää ja kestää, mutta on pehmeä ja hengittävä, joten jalat eivät hikoa samalla tavoin kuin muissa kengissä.  Kumipohjaista kenkää voi käyttää myös ulkona esimerkiksi pakkaspäivinä.

– Meillä on toimistolla lipokkaat kovassa käytössä. Ne lämmittävät mukavasti kylminä talvipäivinä, Vanonen sanoo.

Ekologinen kenkä kierrätysvillasta

Huopakenkä syntyy täysin kierrätetyistä materiaalista. Puolet lipokkaiden huovasta on pipojen leikkuujätteenä syntynyttä merinovillaa ja puolet kierrätettyä villaa.

Pipojen valmistuksesta syntyvät leikkuujätteet hajotetaan mekaanisesti uusiksi villakuiduiksi, joihin kierrätettyjä villaa lisäämällä saadaan kierrätyshuopaa. Kierrätyshuovan käyttö vähentää merkittävästi valmistusprosessiin tarvittavan veden ja energian määrää.

Henri Vanonen kertoo ylijäämävillan hyödyntämisen olleen pitkäaikainen vuosien tuotekehityksen ansiota. Aikaisemmin jätelangasta tehtiin öljyntorjuntamattoja, mutta nyt materiaali voidaan hyödyntää arvokkaammalla tavalla jalkojen lämmittämiseen.  Samasta materiaalista on tehty myös VAI-KO:n Cutting Waste Sweater, jota tuotiin viime syksynä markkinoille rajoitettu erä.

Tutustu huopalipokkaisiin lisää täällä

Your cart is empty